ChatGPT prompts

Ik experimenteer bij Aventus met een nieuwe ‘leervorm’. In mijn opdrachten geef ik een stuk theorie met voorbeelden, linkjes naar video materiaal (verschillende bronnen) en ik geef ChatGPT prompts voor dit onderwerp mee.

Bijvoorbeeld bij het onderwerp PHP functies geef ik ze mee:

1. Leg mij uit wat een functies in PHP is?
  2. Leg mij uit hoe ik zelf een functie kan maken?
  3. Leg mij uit wat het verschil is tussen een functie met en zonder parameters
  4. Etc. etc

Zo kun je nog wel wat vragen verzinnen. Maar ik merk dat een aantal leerlingen graag op deze manier leert (ik zelf ook :slight_smile: ). Mijn suggestie zou zijn dat we aan iedere opdracht in NexEd dit ook als standaard categorie toevoegen aan een opdracht. Dan heb je dus drie manier om een onderwerp te bestuderen:

1. Theorie
  2. Filmpjes
  3. ChatGPT

Wat vinden jullie hier van?

Studenten kunnen er altijd voor kiezen om gebruik te maken van ChatGPT. Als we ze dingen aanraden, moet dat ook wel altijd kloppen en zo’n model is niet deterministisch.

Als studenten dit graag op deze manier zouden willen doen, zou ik eerder een module aanraden waarin ze deze skill leren en zijn ze vrij om deze daarna zelf zo te gebruiken. Wellicht een keer een leuke coding sessie van de docent, zodat ze zien hoe je dit goed kunt gebruiken.

Om dit overal toe te voegen gaat dat in mijn optiek net wat te ver. We willen de studenten ook leren navigeren op andere platformen. Als je later tegen een probleem loopt en de context / scope is te groot, wil je dat ze nog steeds het antwoord kunnen vinden.

Zeker een goed idee. En mogelijk niet overal noodzakelijk. In de context van leren leren, leer ik mijn studenten na het bespreken van een stukje theorie en relevante praktijk, hoe ze het onderwerp hernieuwd kunnen opzoeken met google, GPT en diverse referentiebronnen. Om te verdiepen, te verstevigen/borgen of op te frissen. En van die opzoekmogelijkheden en bronnen wordt momenteel door studenten redelijk goed gebruik gemaakt. Met chatGPT (ik noem het in de volksmond ook wel GiPeTto) leer ik de studenten tevens hoe ze zelf stukjes oefencode kunnen laten generen. Of een serie vragen kunnen laten genereren om te testen. Het mooie van deze algemene aanpak is dat studenten meer zelf een eigen leerstijl en aanvullende leermaterialen kunnen kiezen/genereren binnen de context van de lessen en zich minder afhankelijk voelen van wel of niet prettig standaard lesmateriaal.
En hierbij hoort alles wat het internet te bieden heeft. Zoals bijvoorbeeld volgend videootje dat demonstreert hoe toekomstig leren met AI weer een flinke stap voorwaarts gebracht zal worden: https://www.youtube.com/watch?v=_nSmkyDNulk
Mvg, Pierre